Telefonok a magyar zenében
Amikor hagyományos magyar zenéről beszélünk, akkor az embereknek mindig csak a legrégebbi idők jutnak eszébe, és nem tudják összehozni a klasszikusokat, a hagyományos hangszereket a modern technológiákkal. Sokan meglepődnek, ha megtudnák, hogy mekkora szerepe van a mai zenei repertoárban a legújabb eszközöknek – és hogy mennyi probléma eredhet ebből.
Hogy a legcégszerűbb példával éljek: ki gondolná, hogy a próbateremben mindig ott van a helye egy Sony Xperia telefonnak, amire úgy vigyázunk, mint a szemünk fényére. Különösen az óta az eset óta, hogy egyszer kijelző cserét vontunk kénytelenek fizetni, mivel olyan komoly baleset történt vele.
Az a telefonkészülék arra szolgál, hogy minden egyes próbánkon rögzítsük vele az összes számot, amit eljátszunk, és utólag a zenekar minden tagja vissza tudja hallgatni az aznapi eredményünket. Ugyanezt tesszük előadásokon is, csak ott már profibb eszközzel – itt ez teljesen elég ahhoz, hogy a csapat alakulását figyelhessük, és mindenki észrevegye a hibáit.
A sajnálatos képernyőtörés
Egyszer azonban sajnálatos módon próba közben a készülék leesett a kottatartóról, ahol lenni szokott, mivel valaki meglökte azt a lábával: ez pedig elég nagy repülés volt ahhoz, hogy a földet elérve a képernyője összetörjön. A sarka koppant oda a kemény parkettához, így onnan kiindulva egészen az átellenes oldalig húzódtak a repedések, de olyan sűrűn, hogy a képernyő nem hogy nem érzékelte többet a koppintásokat, de még csak látni se lehetett, hogy mi van rajta.
Sajna először még nem érzékeltük a helyzet súlyosságát, és nem jöttünk rá, hogy a telefont azonnal javítani kell, és egy Sony Xperia kijelző csere nélkül nem jutunk sehova se. Persze, mindenkit zavart a dolog, de letudtuk azzal, hogy legyintettünk, hogy most ez így van, folytassuk a próbát, majd csak lesz valahogy a jövőben.
A probléma az volt, hogy ez egészen a következő előadásig így ment, ahol mint kiderült, sokkal rosszabbul teljesítettünk, mert a próbák során nem volt meg az a visszajelzés, amihez hozzászoktunk. Így rájöttünk, hogy akármennyire is húzzuk-halasztjuk a Sony Xperia képernyő cserét, nem tudjuk azt megtenni örökké, és csak a saját dolgunkat nehezítjük addig, amíg valaki nem keres egy szervizt és nem viszi el.
Innentől kezdve már csak felelőst kellett találni, aki nem meglepő módon én lettem.
Sony Xperia kijelző csere
Mivel sok tapasztalatom nem volt a dologban, ezért az volt az első feladatom, hogy utánanézzek annak, hogy egyáltalán milyen helyek közül lehet választani, ki foglalkozik az adott márka javításával, és mi közöttük a különbség.
Azt tudtam, hogy bár a szövetség nem kifejezetten örül neki, hogy ilyen dolgokat kell támogatnia, azért mégis szívesebben ad pénzt egy olyan javításra, amiről tudja, hogy időtálló lesz, mint valami félmegoldásra. Ezért én is abban az irányban kezdtem el érdeklődni, hogy lehetséges-e valahol nem utángyártott termékkel helyettesíteni az eredeti képernyőt, hanem olyannal, ami korábban is volt rajta. Ha ugyanis a közeljövőben újra eltört volna – mert mondjuk én egy olcsóbb megoldást választottam, ami nem olyan megbízható – vagy még vissza kellett volna vinni a szervizbe párszor, mire minden jól működik tartósan is, akkor engem tuti, hogy megkerestek volna és felelősségre vontak volna a támogatóink. Arról meg ne is beszéljünk, hogy a próbák számára az ugyanakkora visszaesés, mint az, hogy most nem tudunk haladni.
Így aztán olyan Sony Xperia kijelző cserével foglalkozó helyet kezdtem el keresni, ahol lehetőleg tökéletes minőségben fogják elvégezni a javítást, és kiválasztottam ebből a kategóriából a legjobbat. Ez egy kis kutatómunka volt, de amint befejeztem, más nap már el is vittem a telefont, és nagyjából fél órán belül meg is szerelték nekem úgy, hogy használható volt.
Újra működik a csapat
Ezek után már újra rendelkezésünkre állt a próbán a hangfelvételek készítéséhez, és tudtuk is végre kezelni. Szerencsére azóta nem adódott probléma, ami tényleg egyrészről betudható annak, hogy egy minőségi helyen végeztettem el a szerelést, másrészről pedig persze óvatosabban is bánunk vele – nem egy olyan helyre rakjuk például, ahonnan bárki bármikor leverheti.
Az egyetlen rossz dolog a történetben csak az, hogy annyit vártunk a javítással. Ha sokkal hamarabb megejtjük a kijelző cserét, nem pedig húzzuk-halasztjuk, akkor nem rontunk el feleslegesen egy koncertet. Utólag visszagondolva pedig a szervizkeresés se volt egy problémás dolog, elég hamar ki lehetett választani a legjobb helyet, és nem kellett volna félni tőle.
Legközelebb tehát, ha probléma áll elénk, azt megpróbáljuk minél hamarabb kezelni – ha pedig újra pont ezzel találkozunk, akkor már azt is rögtön tudjuk, hova éri meg vinni a telefont!